En titt i backspegeln….

Kvarteret DruvanHela historien om hur Mitt i City-projektet navigerades från A till Ö intresserar mig. Personligen tycker jag konceptet med en inomhusgalleria är rätt tänkt. Men varför kom det till slut att se ut som det ser ut? Vem sa vad? Vilka idéer framfördes under resans gång, vilka ratades, vilka fick genomslagskraft? Och hur resonerade man kring kulturmiljöfrågorna? Det går knappast att sticka under stol med att det skövlades ganska friskt på den fronten under galleriabygget. Var det verkligen nödvändigt? Detta tänkte jag titta närmare på.
      Det blir som en sorts praktikfallsstudie av hur planarbetet i Karlstad Kommun går till i verkliga livet. En högst amatörmässig sådan. Jag kommer lägga ut lite länkar efterhand som jag hittar intressant information. För den är intresserad är det stundtals intressant läsning. Men också stundtals urtrist och belamrat med knastertorr kanslisvenska. Men, sånt är livet. Håll till godo.

Samrådsredogörelse/antagandehandling från 2003
. I slutet av september 2003 höll en sk samrådsredogörelse kring Mitt i City-projektet. Planer ställdes ut och såväl olika instanser som vanligt folk fick säga vad de tyckte. Vem sade vad? Här får du veta en del av sanningen.

Planbeskrivning/antagandehandling 2003-10. Lite torrare dokument men intressanta bilder och kulturhistoriska resonemang.

I Karlstad Kommuns bostadsförsörjningsplan 2004-2008 står det en del om kvartet Druvan. ”Kulturhistoriskt intressanta byggnader och miljöer ska skyddas”, står det bland annat. Det är en lögn. En rad utpekade kulturhistoriskt intressanta byggnader och miljöer offrades istället vid byggandet av Mitt i city. Men, det finns säkert någon tjänsteman som kan förklara för mig att det faktiskt är en sanning. Nåväl. En lögn är det hur som helst. Mer än hälften av kulturmiljövärdena offrades. DET – är fakta.

Det uppätna monopolet : Initiativ, inflytande och resurser vid planeringen av kvarteret Druvan genom projektet Mitt I City. D-uppsats av Pontus Lind vid Karlstads Universitet.

Kommentera

