Apropå tillbyggnaden av teatern….

Karlstad Teater Erseus Arkitekter

Det förslag till ombyggnad av Karlstad Teater som nyligen röstades fram av den för ändamålet särskilt tillsatta juryn kan man väl tycka både si och så om.
      –Det är ett hållbart byggnadssätt som speglar vår tid och trätraditionen i Värmland utnyttjas, sade Gunnar Persson, stadsarkitekt och medlem i juryn. Det är klassiskt och tidlöst, men ändå nutida.
      Nåja. Smaken är som baken. Personligen tycker jag att det ser ganska idéfattigt och brutalt ut. Både till utförande och format. Det nya tillägget tar liksom totalt befälet över det befintliga huset. Lite som om en kommunal vattensilo krockat in i teatern. Som ett medvetet provokativt fotomontage.
      Så vad tusan, tänkte jag. Det där måste gå och göra bättre. Jag hämtade ut en kopia på originalritningen och slängde ihop ett eget förslag. Jag menar hur svårt kan det vara att förlänga ett hus några axlar? Till på köpet hittade jag överraskande ett i mina ögon alldeles utmärkt förslag till utbyggnad från 1994, ritad av Skanark, i arkivet. Men ratat. Se mitt och Skanarks förslag. Se Erseus framröstade förslag.
      Det hade också varit roligt att se ett förslag helt i glas (se tidigare inlägg eller klicka på kategorin Karlstad Teater längst ner i detta inlägg, så hittar du alla inlägg som handlar om just detta). Det tror jag skulle kunna bli riktigt häftigt. Det skulle dessutom göra minsta möjliga åverkan såväl på den befintliga byggnaden som i den vackra kulturmiljön. Då skulle man i samma andetag kunna realisera teaterbistron i glas ner mot älven, också den helt i glas. Dessa två tillägg skulle lysa upp den gamla teatern och förädla den, utan att varken förfula och fördunkla den. Nåväl. Kanske återkommer jag med ännu en skiss på detta. Eller kanske finns det någon annan som har lust att skissa på den tanken? Det ska hur som helst bli spännande att följa den fortsatta debatten i ämnet. Du följer den här på Operation Karlstads Stadsmiljöblogg.
      Vad tycker du förresten själv? Har du egna idéer/skisser så skicka dem gärna till mig, så lägger jag ut dem här på bloggen. Ordet är fritt!

Läs artikel i NWT 2007-06-25

Kommentera

