Jag kan bara inte smälta det…..

2004 hittade vi, som jag skrivit om tidigare här på Stadsmiljöbloggen, resterna av Sola i Karlstads värdhus, en näst intill intakt husgrund och resterna av den matkällare där hon förvarade sitt förråd, när vi grävde för att bygga Mitt i City. Men alltsammans, rubb och stubb, grävdes bort med grävskopa och kastades på tippen. Medan Karlstad Kommuns kommunchef, marknadschef, näringlivschef, kulturchef, kommunfullmäktige, stadbyggnadsnämnd och kulturnämnd samt Länsstyrelsens och Värmlands museums kulturmiljöansvariga, länsmuseichefen samt landshövdingen stod helt paralyserade, passiva, och bara såg på. Ingen såg värdet i fyndet, ingen greps av lusten att på ett eller annat sätt bevara det och lyfta fram hela eller delar av det som en marknadsföringsgrej för Karlstad, INGEN, gjorde någonting ALLS. Och nu ligger alltsammans på tippen. Varenda flis av Solas restaurang är för all framtid förlorad. Och INGEN bryr sig ens idag, vill ens försöka förstå hur detta kunde hända, när det förs på tal.

”Det är lätt att vara efterklok” och ”vi skulle ju gräva 1600-tal” säger dåvarande arkeologen, nuvarande kulturmiljöchefen på Värmlands Museum, Martin Karlsson. ”Sola var en obetydlig person, en enkel värdhusflicka som inte haft något inflytande på Karlstads ekonomiska historia och jag skulle ha gjort samma sak idag”, säger länsantikvarien, då som nu, Göran Wettergren när jag frågar hur de resonerade. Och skrattar sedan åt mig när jag mäkta förvånad över hans uttalande frågar om han menar allvar. ”Jag ser ingen anledning att ifrågasätta beslutsfattarnas beslut”, säger Kasper Norling, journalist på VF, när jag försöker få VF intresserade av att skriva om hur detta egentligen gick till. Och jag, jag tror inte mina öron. I den här stan kan man uppenbarligen säga, och göra, i princip vilka dumheter som helst, och komma undan med det. Och dessutom ha jobbet kvar.

Vad tusan kan det bero på? Hur står det egentligen till med Karlstad? Och om detta kunde hända utan att någon reagerade, vad kommer då att hända härnäst? Ni får ursäkta. Men jag kan bara inte smälta det. Är jag verkligen ensam om det?

Kommentera

