Svalt intresse för debatt och tankar kring idén om Sjöstaden Karlstad

Fredagen den 19 oktober mailade jag debattinlägget med visionen om Karlstad 200 000 – Sjöstaden Karlstad till 89 höga och låga tjänstemän och kvinnor inom Stadsbyggnadsnämnden, Kommunfullmäktige, Ungdomsfullmäktige, Karlstad Kommun, på Länsstyrelsen samt till SVT, SR och NWT. Samt senare även till KarlstadTidningen. Responsen har fram till idag varit fullkomligt obefintlig. Inte ett enda ord från en enda person. Och inget intresse från media av att göra inslag om det. På NWT skriver man uppenbarligen hellre, vilket vi kan konstatera den 22 oktober, en halvsida med bild på sidan 3 om att MacDonalds börjar med köttbullar på menyn. Respekt och tack dock för att ni valde att publicera debattinlägget.

Varför detta kompakta ointresse av att ens kommentera tanken kan man undra? Trots att byggnationen i de berörda områdena som bäst håller på att planeras och trots att detaljplanen för Tyggårdsviken är utställd för kommentering i detta nu (tom 2007-10-31). Fundera på saken kära läsare.

Här är i alla fall merparten av de personer som fick mailet: Anna Sandborgh, Ulf Nyqvist, Lars Sätterberg, Ulf Johansson, Marie Edwinson, Pia Wikstrom, Gunnar Persson, Birgitta Bengtsson, Eva Pettersson, Maria West, Inge Johansson, Birgitta Bäckstrom, Hjördis Nilsson, Conny Carlstedt, Kerstin Berg, Brita Nenzen, Ossman Sharif, Ingrid Billing-Godin, Maria Grahm, Pär Höjman, Maria Örenfors, Karolina Norlin, Marie Eddeborn, Anita Rask, Åke Olsson, Bengt Lagerkvist, Örjan Nässlander, Sören Linder, Sofia Olsson, Helena Andersson, Stefan Anteryd, Terese Myrin, Bengt Flodell, Lennart Blomberg, Morgan Nyberg, Claes Gustafsson, Inger Halvardsson, Tina Johansson, Jan Eriksson, Håkan Holm, Henrik Lindblom, Anita Svensson, Lena Grip, Maria Frisk, Karin Granström, Margareta Nisser, Klaes Lindau, Gunilla Tågmark, Birgitta Samuelsson, Bo Hidén, Magnus Persson, Anders Knape, Pernilla Edman, Christian Norlin, Lena Melesjö-Windahl, Saeid Mokhtari, Åke Pettersson, Lars Österdahl, Tomas Jönsson, Mats Ahrén, Martin Edman, Per-Samuel Nisser, Linda Larsson, Claes Wallenius, Henrik Lander, Lennart Jansson, Pelin Ergin-Carlsson, Per Strömgren, Shahla Rashed, Patricia Henriksson, Mattias Libeck, Maria Linder, Matilda Hansson, Max Patzauer, Maia Reijers, Göran Wettergren.

4 svar till “Svalt intresse för debatt och tankar kring idén om Sjöstaden Karlstad

  1. peterhsorensen

    Hej Lotta!

    Visst är det märkligt att man ideligen väljer tystnad. Undrar vem som lärt dem det? Och medias (f)lathet börjar bli riktigt oroande. Vart tog den granskande, kritiska journalistiken vägen? När jag försökte få NWT att skriva om visionen avböjde de med argumentet att jag representerade ett ”särintresse”. Underbart resonemang. Jag undrar vilket särintresse de avser? Ska jag därav dra slutsatsen att varje människa representerar ett särintresse, och att de av princip därför aldrig skriver om idéer som kommer från människor. Förresten så har jag väl i så fall närmast ett negativt särintresse, eftersom allt detta debatterande kostar en massa tid som jag annars kunde gjort annat med.

    Tack för hejaropet! Och häng i du med! Det är enda sättet att åstadkomma en förändring. Om man nu vill det 🙂

  2. Jag har sent om sider hittat till denna sajt och är mycket glad att någon försöker skaka liv i den avsomnade (?) debatten om Karlstads utveckling som stad.

    Kommunen ska gå från dagens dryga 80 000 invånare till 100 000, men någon diskussion om hur detta ska ske eller hur det kommer att påverka stadens utformning verkar inte finnas.

    Så här kommer ett hejarop till! 🙂

  3. Många infödingar i beslutande organ bör ta sig en funderare på varför t ex Färjestad byggde LLA och varför arenan tar närmare 8,500 åskådare eller varför man bygger ett konferenscenter för 400 mkr i stan just nu.

    Tittar man på kartan och samtidigt tar sig en funderare beträffande reseavstånd, inser man snart att Karlstad kan nås på ca 3 timmar av ungefär 6.5 miljoner människor.

    Vårt problem, trots detta, är kommunikationerna till och från Karlstad.
    Trots att staden förmodligen är en av de mest centralt belägna i hela Skandinavien så har väldigt lite gjorts (och görs) för att förbättra motorvägar och järnvägar till denna region.

    Karlstad och dess kranskommuner måste sätta till mycket mer resurser för att få till stånd de projekt som diskuterats såsom t ex Vålbergsrakan, Resecentrum och E18 Björkås-Bergvik.
    Framförallt måste kommunikationerna västerut, mot Oslo och Göteborg, förbättras.

    Man bör komma ihåg att vi har ungefär lika nära till Oslo och Göteborg som örebroarna har till Stockholm.

    Förutsättningarna för att få staden att växa skulle förbättras avsevärt om de ovannämnda projekten kommer till stånd. Investeringarna för Vålbergsrakan och Resecentrum lär totalt hamna på ca 1,5 mdr kronor.
    Kommunen bör därför sälja sina kärnkraftsaktier och istället reinvestera dessa medel i det realkapital som dessa båda projekt utgör, för hela Karlstadregionens framtid.

    Därefter kan vi ställa om siktet till 200,000 invånare!!!

Lämna ett svar till Stefan Avbryt svar