Ombyggnaden av teatern, Karlstads egen variant av kejsarens nya kläder?

Karlstad Teater Erseus Arkitekter
Fotomontage: Erséus Arkitekters vinnande förslag.

Snart går ridån upp för starten på ombyggnaden av Karlstad Teatern läser vi i VF den 17 november. Det vinnande förslaget blev resultatet av en tävling där tre arkitektfirmor bjöds in att rita förslag och där en särskild jury fick rösta. I juryn satt bland annat stadsbyggnadsdirektör Gunnar Persson samt förvaltningschef Hans Wennerholm. Jag är personligen högst tveksam till det vinnande förslaget, som i mina ögon snarast tydliggör just hur svårt det är och hur fel det kan bli när man ska komplettera en kulturhistorisk byggnad av Teaterns valör. Utbyggnaden ser i mina ögon mest ut som en stor, karaktärslös klump, en halv kommunal silo som i vad som närmast liknar ett provokativt fotomontage krockat med ett kulturhus. Och detta kan väl knappast ha varit vad man hoppades uppnå. Eller?


Ritning: Skanarks nedröstade ombyggnadsförslag från 1994

Två gånger tidigare har utbyggnadsförslag röstats ned då de inte ansågs ta nog stora antikvariska och arkitektoniska hänsyn. Dels var det Skanarks mycket tidsenliga och vackert anpassade förslag från 1994 och så förslaget till glasutbyggnad som togs fram här om året. Tycker ni allvarligt talat att det nya förslaget tar en stor antikvarisk och arkitektonisk hänsyn? Eller törs ni inte kritisera?


Ritning: Operation Karlstads förslag. Tog 1o minuter att göra i datorn.

Enligt vad ryktet förtäljer har det nu framröstade förslaget redan fått öknamnet ”fästingen” bland delar av personalen på Stadsbyggnadsförvaltningen. Och när jag frågade en av dem som sett alla tre alternativen hur det här förslaget kunde vinna, sa denne ”–Då skulle du ha sett de två andra förslagen. Det var som att välja mellan pest eller kolera”.

Vad är det som pågår? Hur gick röstningen till? Hade någon av de arkitektfirmor som fick uppdraget att delta i tävlingen verkligen dokumenterad erfarenhet av denna typ av uppdrag? Vilka förutsättningar fick de? Tycker ni verkligen att detta är en bra lösning? Eller är det för farligt att ha kritiska åsikter? I mina ögon luktar det kejsarens nya kläder lång väg.

Läs tidigare inlägg om teatern här på Stadsmiljöbloggen.

5 responses to “Ombyggnaden av teatern, Karlstads egen variant av kejsarens nya kläder?

  1. Precis! Men det råder någon sorts sektlik dyrkan av den nya tidens arkitektur i varenda sammanhang där det ska byggas. Inte bara bland arkitekterna, utan kanske än mer hos stadsplanerarna. Här är ett talande exempel på hur rejält fel det kan bli. Jag tror till och med att de ser det själva. Till och med de i juryn. Men av någon anledning törs de inte säga det. Oerhört märkligt. Men, jag hoppas kommunfullmäktige har mod att säga nej. Realiseras den här tillbyggnaden så är det djupt olyckligt för den känsliga miljön runt teatern, den absolut pampigaste vi har i Karlstad innerstad.

  2. Jag tycker det ser ut som att teatern plötligt har fått ett enormt arsle. skitfult, jag gillade skanarks förslag. Hur kunde det bli nerröstat.

  3. Precis 🙂 Skanarks var jättesnyggt tycker jag. Mitt eget var inte så dumt heller 🙂 Men, en transparent variant i glas vore också kul att se. Dessutom bör man ställa sig frågan om en utbyggnad är vägen att gå. Är det lämpligt med tanke på husets stora kulturmiljömässiga värde och den begränsade rymden mellan husen? Löser det verkligen de långsiktiga behoven eller är det ändå bara konstgjord andning? Eller är det ett nytt Opera/Konserthus vi behöver?

  4. Man verkar inom arkitekturkåren helt ha lämnat alternativa synsätt igen för att ägna sig åt modernistiska dogmer och med en massa ordtrolleri försöker att bevisa att modernismen är det enda sanna som entydigt uttrycker denna tid. Personligen kom jag att tänka på en kombinerad teater och reningsverk. Nästan fulare än 60-talsutbyggnaden på Hudiksvalls stadshotell.

  5. Ha-ha. Precis min tanke faktiskt. Vi har en pumpstation inte långt från där jag bor som ser nära nog exakt ut som utbyggnadsförslaget. Och jag håller helt med dig om arkitektkårens näst intill sektlika dyrkan av den urtråkiga, sjlälslösa och idéfattiga modernismarkitektur som rullas ut på löpande band i Sverige idag. Att de har mage att hävda att det är kreativitet kan jag inte förstå. Personligen tror jag allvarligt talat att de inte kan rita något annat, och att de faktiskt är där skon klämmer.

Kommentera

