Älvsbyhus uppe på taken i Karlstad – Håkan Holms senaste stadsvision.

Knappt har bläcket torkat på det inlägg jag skrev här om dagen beträffande Håkan Holms idéer om att skapa 1000 nya lägenheter genom att bygga på 2-3 våningar på alla husen i Karlstad city, förrän nästa fantastiska idé poppar ur munnen på stadsbyggnadsnämndens ordförande. Nu vill Håkan Holm bygga Älvsbyhus uppe på taken på husen i Karlstad. Hoppsan! Varför har ingen tänkt på det förut? Det skulle ju säkert se alldeles lysande ut. Eller….kanske inte…?

Håkan Holm är naturligtvis fri att som alla andra, tycka och tänka vad han vill. Men frågan är väl ändå om man inte ska kunna kräva någon form av seriositet i debatten om stadens utbyggnad. Inte minst från ordföranden i Karlstad Kommuns Stadsbyggnadsnämnd. Eller är det någon mer än Håkan Holm som tycker att detta är en idé som skulle gagna Karlstads stadsbild?

Vad säger länsordföranden i Sveriges Arkitekter Anders K Nilsson om saken? Vad säger stadsplanedirektör Gunnar Persson, biträdande stadsarkitekt Pär Höjman och deras stadsplaneringskollegor på stadshuset? Och vad säger de övriga ledamöterna i Stadsbyggnadsnämnden? Är det den här typen av idéer vi ska diskutera i Karlstad, eller ska vi försöka ägna oss åt en seriös och saklig debatt som gagnar staden?

Den borde handla om frågor som stadens identitet, arkitektonisk mångfald och kvalitet och hur man skapar en levande, dynamisk och ekologiskt hållbar stadsmiljö. Den borde handla om hur vill att staden ska se ut och i vilken riktning vi vill att den ska växa. Hur ska morgondagens Karlstad se ut?

Förhoppningsvis får vi ett svar på dessa frågor i NWTs lovvärda initiativ till en artikelserie kring ämnet. Jag ser med spänd förväntan fram mot dess fortsättning. Kanske kan den bli startskottet för den breda debatt i ämnet som jag efterlyst under mina dryga två års debatterande i frågan.

7 responses to “Älvsbyhus uppe på taken i Karlstad – Håkan Holms senaste stadsvision.

  1. Älvsbyhus var det… Man slutar aldrig att förundras Men man får vara tacksam att byggnadsnämnden i Karlstad inte har ansvar för något annat än den här lilla sta´n.

    Man kan undra vad som hänt om de fått ta hand om Nora, Parthenon eller Florens. 😉

  2. Tackar för korrigeringen 🙂 Och, jag kan inte annat än hålla med dig. Tyvärr förefaller Stadsbyggnadsnämnden i Karlstad vara synonym med Håkan Holm. Man hör nämligen aldrig ett ord från någon av de övriga. Mycket märkligt.

  3. Peter Bäckstadi

    Ja vad säger man……

    Vi fick ju till slut vår affär på Råtorp också. Hur i hel..te man kan upplåta mark åt något dylikt. Det som behövdes var möjligtvis ett litet närköp.

    Men det är uppenbarligen något annat än sunt förnuft som driver H H och hans anhang. I gammal klassisk socialdemokratisk bostadspolitiksanda vill man skövla. Och så som man vill ge sken av att framtiden kräver dylikt.
    Vissa städer i Europa vill värna sina stadskärnor och har regler som innebär att man måste bygga fasader med bibehållande av för staden tidstypiska arkitekturen.
    I Karlstad och även andra svenska städer hänvisar man envist att det skulle bli för dyrt. Så gick väl tongångarna om Gula Villan med har jag för mig.
    Konstiga är att det i övriga länder inte blir dyrare.

    Problemet är att det är hart när omöjligt att få sådana som H H att förstå.

  4. Ja du, som du förstår så kan jag inte annat än hålla med dig. En liknande uppsättning regler, som anger vad som krävs för att få bygga i citykärnan, är precis vad vi behöver här i Karlstad också. Det ska självklart vara högre gestalnings- och kvalitetskrav ju närmare citykärna man kommer, och ju mer offentliga lägen man vill bygga i. Så det får vi jobba på att se till att man tar fram. Och jag får erkänna att jag har svårt att se att just Håkan Holm ska förstå vad vi pratar om. Men Holm är politiker, och kan som sådan väljas bort från stadsbyggnadsnämnden. Och min magkänsla säger mig att så kommer att ske redan i och med nästa val. Där är han uppenbart olämplig.

  5. får se om jag uppfattat det här korrekt. Håkan Holm vill alltså bygga på 2-3 våningar på alla hus i Karlstad city?? Skulle detta ske i samma stil som huset är byggt?? Känns som jag någonstans måste ha missförstått texten för annars tror jag att HH är spritt språngande galen, hur sjutton skulle det se ut?

  6. HH tänkte sig nog att man skulle kunna bygga hus i en helt egen liten värld ovanpå de befintliga husen. Kanske Älvsbyhus med planteringar, gräsmatta och flaggstång. Lite tomtebolycka ovanpå Parkalen till exempel. Jag vet, det låter fullkomligt vansinnigt. Men i Karlstad är det ingen som opponerar sig mot den här typen av dumheter från Stadsbyggnadsnämndens ordförande. Inga politiker, inga arkitekter, ingen. Var och en är uppenbarligen sig själv närmast, bevakar sin egen karriärutveckling och tar därför inga konflikter eller debatter. Karlstad är i detta avseende en i mina ögon både gudsförgäten och i viss mån skrämmande plats att vistas på. Vad man kan göra åt det annat än att skriva om prata om det så mycket man bara kan vet jag faktiskt inte.

  7. There is no off position on the madness switch…

    http://www.nwt.se/karlstad/article444363.ece

    ”Det ska vara en riktigt jädra stor sol, kanske 50 meter i diameter, säger han.”

    Storhetsvansinne?

    Ska detta genomföras kanske de inte skulle ha valt en fallossymbol som kommunsymbol från första början kanske?

Kommentera

