Intressant reportage om externa köpcenter i Sveriges Radio

Antalet köpcentrum i Sverige har ökat mycket dom senaste åren, och ännu fler planeras. Detta trots att köpcentra betyder mer bilåkande och att den lokala handeln får svårare att klara sig. Det är en utveckling som till stor del drivs av penningstarka investerare som finns utanför Sverige, men delvis också av kommunernas brist på pengar.

-Vi har mest köpcentrumyta per invånare i hela Europa, ungefär dubbelt så mycket som genomsnittet. Så vi är ju inte särskilt underförsörjda, säger Anders Almér, konsult i stadsplanering.

Han säger också att fler köpcentra, betyder att många mindre butiker försvinner.

-Däremot så innebär det totalt sett att vi får färre arbetstillfällen i handeln istället för tvärtom. Vi är det enda landet i Europa där antalet arbetstillfällen minskar, fortsätter Almér

-Köpcentra innebär en trivialisering av handel. Det är samma företag och så vidare som kan sköta allt mer och mer med färre anställda.

Och trenden fortsätter. Fler köpcentra som dessutom ser nästan likadana ut, eftersom det blir samma företag överallt.

– Resultatet blir tråkigare, färre anställda, mindre möjligheter att starta egna företag, tråkigare stadmiljöer, mer transporter, mer ensartat, säger Anders Almér.

-Vi behöver ju en diskussion och en dialog om hur vi ska bygga , hur vi planera våra samhällen, men de ser till sina investeringar, that´s it, fast det har en sådan enormt stor påverkan på stadsbebyggelsen när man bygger ett köpcentrum, avslutar han.

Lyssna på hela det mycket intressanta reportaget, gjort av SRs Sven Börjesson.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s