Varför tillåts Ulleberg förfalla vind för våg?

Några minuters cykeltur från Karlstad city, i sydvästra änden av Gruvlyckan, ett stenkast från Bellevue, och med en hänförande utsikt över hästhagarna vid 4H-gården, ligger Ullebergs gamla särskola.

Skolan består av en väl sammanhållen enhet av synnerligen pampiga och gång mycket påkostade stenhus, jämte Gamla Seminariet och Gamla Lasarettet sannolikt några av Karlstads allra finaste representanter för denna typ av stora, institutionella byggnader.

Verksamheten på den gamla särskolan är sedan många år nedlagd. Och merparten av lokalerna har sedan dess stått mer eller mindre tomma. Karlstads Kommun ägde i många år området, men sålde det för ett antal år sedan till Gräsdalens fastigheter.

Sin pampighet och sitt kulturhistoriska värde till trots har området märkligt nog tillåtits att förfalla vind för våg. Operation Karlstad har i två år med ljus och lykta försökt få Karlstads Kommun, Värmlands Museum och fastighetsägaren att agera. Men utan resultat. Inget händer.

Jo förresten. För två år sedan lovade Karlstads Kommun tillsammans med fastighetsägaren äntligen att ta tag i förfallet. Men först efter att Operation Karlstad tröttnat på deras bristande engagemang och skickat ett fotoreportage med 30 bilder till tidningar, radio och teve. Då stod de därute allesammans.

Fastighetsägaren tog hit några polacker som sov på madrasser i ett av rummen. Bygget sattes i princip omgående i blockad av Byggnads. Och allt rann ut i sanden. Sedan dess har förfallet accelererat ytterligare.

Och allt är som förut. Ingen bryr sig. Trots ett flertal påpekanden från Operation Karlstad. Förfallet är nu i vissa fall mycket långt gånget. Den en gång så ståtliga doktorsvillan är en sorglig syn.

Det som naturen och det bristfälliga underhållet inte lyckats åstadkomma, har vandalerna istället gladeligen bidragit med. Huset står vidöppet för hugade spekulanter. Husets vackra originalfönster och dörrar, som för två år sedan fortfarande var närmast intakta, är idag fullständigt förstörda.

Det som då skulle varit fullt möjligt att restaurera och återställa, är idag bortom all räddning. Fönster och dörrar liggar slängda i högar i och kring fastigheten. Spåren från den gamla skolverksamheten döljs idag i allt högre grad av graffitti, glaskross och byggavfall.

Flera försök att sätta eld på huset har gjorts. Bland annat har polackernas kvarlämnade madrasser tänts på. Men till och med vandaler tvingas inse att stenhus brinner dåligt. Så än står Doktorsvillan där.

Vad är det egentligen som pågår på Ulleberg? Varför bryr sig ingen? Stadsbyggnadsdirektören? Stadsbyggnadsnämnden? Muséets kulturmiljöansvariga? Och vem döljer sig bakom företaget Gräsdalens Fastigheter AB?

Området runt Ulleberg är synnerligen idylliskt. Förfallet till trots. Och vid varje besök jag gjort möter jag engagerade flanörer som bekymrar sig över de vackra gamla husens allt mer försämrade tillstånd. Vanligt folk bryr sig. Varför gör då inte stadens stadsbyggnadsdirektör och stadsarkitekt det? Visst är det märkligt?

Och under tiden som våra ansvariga tjänstemän står handlingsförlamade fortsätter förfallet med förödande kraft. Nu har vandalerna vänt blickarna mot de stora huvudbyggnaderna. Flera rutor har redan slagits ut. Och därifrån brukar förfallet gå raskt utför.

Reagerar ingen nu så kommer Ulleberg snart vara ett minne blott. De pampiga husen kommer att vara så vandaliserade att de blir allt för dyra att restaurera. Och kanske är det just dit fastighetsägaren vill komma. Så att han kan riva hela rasket. Och sälja marken till en vinsthungrig exploatör. Receptet är beprövat.

De höga herrarna, och damerna, folkvalda politiker och anställda tjänstemän, glider gärna runt på stadens gator i sina fina kostymer och dräkter. Klipper band i media och talar om storvulna framtidsprojekt. Men få av dem verkar intresserade av att smutsa ner sina lackskor med ett besök ute på Ulleberg.

Visst är det märkligt. Nog borde Ulleberg vara värt att bevara? Tänk vilket vackert bostadsområde det skulle kunna bli i de gamla skollokalerna. Eller varför inte en skola igen?

Karlstads Kommuns framtidsvision 100 000 har tyvärr visat sig vara en katastrof för stadens kulturmiljöarv. De herrar och damer som skyfflar kol i visionspannan förfaller både ointresserade av och okunniga om stadens historia och kulturarv. I mina ögon är det tecken på en sorglig fattigdom.

Kommundirektören suckar uppgivet att det är politikernas tid vi lever i. Stadsplanedirektören snäser irriterat, säger upp sig och flyttar från stan. Och politikerna, de pratar framtidsvisioner, men tiger när jag försöker göra dem uppmärksamma på vad som sker med Karlstads kulturmiljöer.

Själv känner jag mig förvånad, frustrerad och stundtals rejält uppgiven över deras attityder. Vad tycker folket på gatan tänker jag? De som väljer politikerna? Och som betalar tjänstemännens löner med sina skattemedel?

För om inte politiker och tjänstemän reagerar på förfallet, vem är det då som ska göra det?

Det är en märklig tid vi lever i, funderar jag när jag på väg hem passerar ut genom resterna av den gamla grinden i det numer borttagna staketet runt Ulleberg.

Har du tid över så rekommenderar jag dig att ta en promenad ut och ta en titt på de gamla fastigheterna. Inom kort kan det vara för sent. Myggfritt är det inte. Men garanterat politikerfritt. Och några tjänstemän från Stadsbyggnadskontoret behöver du heller inte riskera att springa på.

Ulleberg ligger knappt tre kilometer från Stadshuset, tio minuter med cykel. Men när jag pratar med politiker och tjänstemän på Karlstads Kommun, så känns det som det ligger på månen.

Läs tidigare inlägg om Ulleberg | 2008-04-30 | 2006-05-20 |

13 responses to “Varför tillåts Ulleberg förfalla vind för våg?

  1. JK-anmäl Karlstad kommun för att de har inte agerat mot fastighetsägarens uppenbara brott mot Plan- och bygglagens 3 kap § 12 och § 13.

  2. Wow – jag skulle kunna köpa det för en billig peng och renovera upp det till privatbostad – det är ju ett jättevackert hus med enorm potential!

  3. Otroligt vackert hus, dåligt hushållande med resurser att låta det förfalla, och dålig moral att låta ungarna förstöra!
    Jag hoppas att moment22 köper det och gör sig ett eget litet slott!

  4. Hej!
    Håller med dig helt och hållet!
    Jag har med varit där och fotat, otroligt vackert.
    Även varit inne i ett av de större husen och ser potentialen som faktiskt finns där! Men inte länge till, tyvärr. Först slog det mig att det skulle bli väldigt vackra hyresrätter, men vem skulle vilja bo där eg? I ett gamalt ”mentalsjukhus”? Nej en idé som jag önskar att kommunen skulle göra med stället är ungefär som de gjort i sthlm, med Mejan ( Kungliga Akademiska Konsthögskolan) ute på skeppsholmen. Det är ett liknade hus ( som de två stora på ulleberg) som de gjort till konstskola, där eleverna fått egna ateljéer av alla rum. Jag tycker det skulle bli jättebra, med den vackra arkitektur och stora fönstren som finns. K-stad saknar en sådan skola/utbildning, tror att det skulle kunna gynna karlsrtad 100 000. Men hur som helst borde man göra NÅGONTING med det, alltför vackert för att förfalla i glömska!
    Blev förövrigt väldigt nöjd med mina kort därifrån! Svart-vitt och analogt – vackert!
    Tack för mig!

  5. Det spökar där! Det är därför polackerna bara stack från sina madrasser och allt .. det är galet läskigt där inne! jag var där ute igår och fota me en fotograf, då jag agerar modell. Vi lyckades fånga ett spöke på bild. Jag kan känna av energier.. när jag kom in, så var de som man störde ngn … och nere i källaren … det ska vi inte atla om .. helvete va obehagligt! jag skulle aldrig för mitt liv vilja ha det som lägenheter. att bo i .. med tanke på historian .. de använde grymma metoder där .. sen har det även varit med i tv, just för att det spökar där!

    ha en god dag!

  6. Huset längst upp på vägen. där inne på vänster sida på tredje våningen är det ett fönster öppet jämt och det lyser där dygnet runt, och jag va där med några polare och vi fick se en kärring som gick där inne. Vi va där på natten när vi såg henne, sen stod det en cykel där. sen åkte vi och när vi kom tillbaka efter en timme så va cykeln borta och de lyste där uppe och fönstret va öppet men vi såg inte kärringen då . har hört rykten om att de har vart så i flera år. Jävligt skumt. sen står det en volvo 245:a nedanför hennes fönster som är avställd och står på nån snubbe i forshaga.

  7. Rasmus > Jag har anält kommunen till Länsstyrelsen. Dock inte i första hand för detta fall. Utan för att man rent allmänt struntar i att tillämpa PBLs varsamhetsparagrafer. Ärendet är under handläggning och uppmärksammas inom kort i Svenska Byggnadsvårdsföreningens tidning Byggnadskultur. Tidningarna samt övriga media i Karlstad är dock helt kallsinniga och vägrar rapportera om anmälan.

    Sophie > Ha-ha. Storyn är bra. Och jag betvivlar inte din förmåga. Men polackerna stack såvitt jag vet sedan arbetsplatsen försattes i blockad av Byggnads. Men, skicka gärna bilden på spöket till mig, så är jag beredd att revidera uppfattningen.

    Erik > Kärringen är inget spöke utan i högsta gra verklig. Fast hon är en man. Fastighetsägaren har sedan ett års tid låtit en hemlös kille bo gratis i huset för att stävja vandaliseringen. Jag har själv pratat med honom. Det är en trevlig kille som tidigare jobbat som vårdare bland annat på Marieberg i Kristinehamn.Tyvärr har åtgärden inte lyckats stävja vandaliseringen, utan flera rutor är nu utslagna, och därifrån brukar det gå fort utför. Något som kommer bli ett långt större problem att åtgärda än det lilla hus som man hittills låtit förfalla totalt.

  8. Jag kan inte annat än hålla med dig, verkligen skamligt av kommunen att inte engagera sig i området! Det skär i hjärtat när man ser så fina hus få förfalla!
    Något går ju alltid att hitta på med husen, lägenheter eller liknande! Intresset för lite äldre, charmiga lägenheter som inte är som alla andra ”betonglådor” ökar ju. I alla fall i min hemstad…
    Usch och fy för de beslutstagare som låter detta pågå utan dåligt samvete!
    Slutligen, all heder åt dig Peter som engagerar dig så för vårt kulturarv! Det borde finnas fler av din sort i vårt land!

  9. TACK för att någon bryr sig!!!

  10. Hej! Vart i Ulleberg ligger huset på bilden högst upp? Är intresserad av att kolla på huset.
    Tänkte ta lite bilder där ute.

  11. Hej Elias! Huset är glädjande nog renoverat idag och är det som står närmast Bellevue på gamla Ullebergsområdet. Finns dock utmärkta tillfällen att fotografera de andra husen som ännu inte är renoverade. Lycka till.

  12. Där hittade de bland annat ett helkaklat, igenbommat rum när de renoverade. Också hört av flera att polackerna (och svenska hantverkarna) inte klarade av att vara kvar när mörkret föll. Det hände för mycket oförklarliga saker. Nej jag skulle inte flytta in där… Men det är en fin byggnad.

  13. Ja. Från många av dessa institutioner hörs liknande historier. Så vem vet. Har faktiskt inte kollat in hur det blev in den senaste ombyggnadsfasen. Ska åka och ta mig en titt någon dag. Känns bra att husen inte fick förfalla. Samtidigt har något av pampigheten därute gått förlorad när man fick smälla upp alla friggebodar. Och offentligheten är ju helt förlorad. Jag hade nog fördragit om stället hade förblivit en form av skola. Om jag fått välja vill säga.

Kommentera

