Tack för allt Ingvar!

I helgen nåddes jag av budet att min inspirationskälla och vän, Ingvar Ekemark, hastigt lämnat oss, 86 år gammal. Under hela min uppväxt har jag sett Ingvar Ekemark oförtrutet kämpa för Karlstads kulturmiljöer. Inte sällan i stark motvind. Med sin starka stämma, sin oräddhet och sin sällsynta gåva att hantera orden visade Ingvar Ekemark att en röst kan göra stor skillnad.

De tre sista åren hade jag det stora nöjet att lära känna Ingvar som en personlig vän. Och jag vet att han brann med oförminskad låga, in i det sista. För mig personligen har hans, och hans ständiga följeslagerska, hustrun Majs, brinnande engagemang varit en oerhört stor inspirationskälla. Och kommer att fortsätta vara det så länge jag lever.

I Operation Karlstad, och i Karlstads andra kulturmiljöföreningar, Karlstad Lever, där Ingvar var ordförande i över 20 år, och i Carlstad Gillet, är det nu upp till oss andra att lika rakryggat bära hans fackla vidare.

Kulturmiljökarlstad har blivit en reslig gestalt och en sällsamt stark röst fattigare. Och kulturmiljökämparna i himlen har fått en rejäl förstärkning.

Tack för allt Ingvar.

Peter Sörensen
Operation Karlstad

3 responses to “Tack för allt Ingvar!

  1. Raymond Birch

    Jag kände Ingvar, Maj och Jonas kanska väl- Jonas jobbade jag ihop med under tiden på Teaterkooperativet Draken och jag nåddes av budet bara idag (8 juli) av en annan medlem från den tid.

    Jag vill bara skicka mina kondoleanser och varma kramar till Maj och Jonas. Ingvar var en mycket omtyckt och speciell person.

    Raymond B

  2. Hej Raymond,

    jag ska vidarebefordra din hälsning till Maj och Jonas.

    /Peter

  3. Som klasskamrat till Jonas var jag hemma hos familjen Ekemark på sjuttiotalet ett antal gånger. Redan då var ju Ingvar involverad i Carlstads gillet och som stadsarkitekt (iaf har jag för mig det) var Invar en del av det då snabbt växande Karlstad. Alla Karlstadbor är tack skyldiga Ingvar Ekemark som var en starkt drivande kraft att försöka bevara det gamla Karlstad.

    Jag minns personligen Ingvar som en snäll och nyfiken människa, en humanist i dess verkliga mening. Även om det nu gått en tid sedan Ingvar gick bort, var det först idag jag snubblade över Ingvars bortgång. I ett sökande efter gamla skolkamrater hamnade jag på denna sida och således upptäckte jag hans bortgång.

    Jag beklagar verkligen hans bortgång men hoppas på att återknyta bekantskapen med Jonas så småningom.

    Roger J Lundkvist

Kommentera

