Karlstadkännaren och profilen Sven Larsson har lämnat oss

Sven Larsson på ett foto taget av Per Berggrén. Klicka för större format.

I NWT den 18 juni läser jag att karlstadpojken, lokalhistorikern och profilen Sven Larsson lämnat oss, 87 år gammal. Personligen lärde jag känna Sven genom mitt eget intresse för kulturmiljö och under min tid som styrelsemedlem i Karlstad Lever, där även Sven var medlem sedan många år. Svens kunnande om lokal kulturhistoria var som en outtömlig källa att ösa ur. Och närhelst man körde fast i sin källforskning kunde man alltid vända sig till honom.

I en intervju i Carlstadgillets tidskrift Gillet 2006, skriven av Runo Gäärd och Per Berggrén, berättar Sven Larsson om sitt historieintresse i samband med firandet av hans 85-årsdag:

– Intresset började redan i ungdomen. Jag fick bland annat följa med skolinspektören Bror Larsson på en roddtur till älvmynningen och titta på ruinerna efter kaplanens hus. Detta var vid Kaplansholmen som tidigare hetat Prästholmen. Mycket lärde jag mig genom muntliga traditioner, det vill säga genom att prata med åldringar. Jag fick åka med farfars vagnar och hörde de gamla berätta. Majoren C E Nygren tog mig med överallt. Hans böcker om Karlstad läste jag liksom Dalgrens, Mobergs och Ronges. Jag hade flera diskussioner med lektor Moberg och Mats Ronge lånade flera bilder till sin bok Det gamla Carlstad. Jag läste mer och mer och forskade bland annat i namnen kring Karlstad, till exempel Fintatorp, där det bodde finnar.

Sven Larsson har under årens lopp skrivit en mängd artiklar i olika sammanhang, i föreningsblad, lokala gratistidningar, i Värmlandsbygden och i Karlstadstidningen.

– Jag har skrivit om Karlstad under sex sekler och byggnader som till exempel fängelset som ”härbärgerat” Raskenstam. Han var för resten född och uppvuxen på Herrhagen. Andra byggnader som jag skrivit om är Våxnäs, Sandbäckens och Sundsta herrgårdar samt vattentornet på Herrhagen. Jag skrev också om den gamla båten av kostertyp som upptäcktes 1896 då Riksbankens hus på Järnvägsgatan skulle byggas. Båtresterna är från tidig medeltid. Vidare har jag forskat kring och skrivit en del om kända Karlstadsoriginal som ”Hybelejen”, ”Brollan”, ”Rört”, ”Kôllberg”, ”Steppar-Bengt”, ”Finn-Otto”, ”Elefanta” – som jag är släkt med – och så ”Kalle Knepig” förstås, berättar Sven i intervjun i Gillet.

Få kunde göra dessa Karlstadoriginal så levande i sina historier som Sven Larsson. Alltid hade han en ny historia på lager. Och alltid gjorde han det med sin omisskänliga humor och glimt i ögat.

Men nu har han berättat sin sista historia för oss härnere på jorden Sven. Nu är det upp till oss andra att hålla hans historier levande och föra hans berättartradition vidare. Sven själv, han har alldeles säkert tagit plats däruppe i Karlstadhimlen, tillsammans med ”Rört”, ”Steppar-Bengt”, ”Hybelejen” och alla de andra. Tänk vilka historieberättarstunder de ska ha däruppe. Jag avundas dem faktiskt.

Tack för allt Sven!

One response to “Karlstadkännaren och profilen Sven Larsson har lämnat oss

  1. Tack för allt farfar! Jag för traditionen vidare om gamla Karlstad här nere till vi ses…

Kommentera

