Öppet brev till NWTs redaktion med anledning av reportaget ”I fokus” den 29 september

Detta är en kopia på ett mail skickat den 29 september dels direkt till Kjell Martinson och Gunilla Rung Klint på NWTs redaktion, dels som ett öppet brev till NWTs insändarspalt.

………………………

Hej Kjell och Gunilla,

kul, och förväntat, att ämnesområdet huset skulle väcka stort intresse och mycket känslor när det hamnade ”i fokus”. I sammanhanget hade det ju dock i mina ögon varit av stort värde att i samband med detta passa på och fördjupa kunskapen hos läsarna, t ex om lagtexternas konkreta innehåll och anledningen till detta innehåll. Jag hoppas därför att dessa fanns i anslutning till inslaget, som jag tyvärr bara haft möjlighet att läsa på nätet.

Väldigt många har reflekterat klokt och satt in det mintgröna huset i ett större sammanhang, och jämfört fallet med situationen i övriga delar av Karlstads Kommun, där situationen ju mycket riktigt är precis lika illa, eller i många fall till och med långt värre. Godtycket synes råda. Och den förvirring och upprördhet som många ger uttryck för är därför helt förståelig.

Jag hoppas att det lite längre inlägg som jag skrev till er inför ”I fokus”, med ett försök till ett fördjupande av kunskapen samt av min syn på situationen, hittar sin väg till NWTs läsare, nu när frågan är så aktuell. Det tycker jag att NWTs läsare förtjänar. På debattsidan, dit ni sa att ni eventuellt skulle vidarebefordra den, hittade jag den inte. Där fann jag istället i en sk debattnotis ledarskribenten Barvås (antar jag) personliga reflektion att kommunen borde backa. Vilket ger intryck av att tidningen driver en egen linje i frågan. Är det så? Är det därför mina synpunkter, som representerar en annan uppfattning, inte publiceras?

Även den anmälan jag gjort mot kommunen, där jag efter samråd med Boverkets jurister anmält dem till Länsstyrelsen i Värmland för bristande efterlevande just av Plan- och bygglagens varsamhetsparagrafer, borde vara av intresse för NWTS läsare att känna till i detta sammanhang. Utgången av denna anmälan, som är den första i sitt slag i Sverige, kommer sannolikt att bli vägledande för hela Sverige. Länsstyrelsen har ju själva tagit den på stort allvar och driver nu ett antal riktade tillsynsärenden just med anledning av denna. Graninge Värdshus är, som ni själva konstaterar, ett exempel. Varför förefaller ni så ointresserade av att skriva en artikel om innehållet i denna anmälan trots att jag flera gånger gjort er uppmärksamma om den? Eller att publicera det debattinlägg om den som jag sände er här om dagen? Borde inte detta ha ett mycket stort intresse med tanke på att det handlar precis om det ämnesområde som ”I fokus” valt att adressera.

Det vore kul för mig och säkert också för NWTs, av ämnesområdet glädjande nog mycket intresserade, läskrets att få klarhet i dessa frågor.

Mvh,

Peter Sörensen

………………………

Jag ser med förväntan fram emot svaret från Kjell och Gunilla. Om det nu kommer något. Så fort jag fått det kan du ta del av det här på Operation Karlstads Stadsmiljöblogg.

Kommentar 081006 | Det är nu en vecka sedan jag skickade mailet till NWT. Inget svar har kommit från varken Kjell eller Gunilla. Och NWTs insändarredaktör Harry Lord ville inte publicera insändaren utan sände den vidare till debattsidan, där han ansåg att den hörde hemma. På debattsidan har den dock inte heller dykt upp. Vi kan därmed dra slutsatsen att mycket kan debatteras i NWT, men inte tidningens egen journalistik.

One response to “Öppet brev till NWTs redaktion med anledning av reportaget ”I fokus” den 29 september

  1. Peter Bäckstadi

    Nu är det iofs en annan sak.
    Men konkret när det gäller den sk granskande journalistiken lokalt, för det tankarna till det som kommunen har gjort vad gäller CCC. Kommunalt bidrag (till en privat aktör) för – med säkerhet – en bra bit över MSEK 250.
    Sett ur den synvinkeln är jag inte förvånad att man inte vill ha någon debatt om kommunens rätt och fel i fallet Hasselqvist

Kommentera

