Det offentliga rummet är till för medborgarna, inte enbart för byggherrarna

Framåtskridande behöver inte vara synonymt med förfulning. Det är inte säkert att hus från 17- och 1800-talen vid centrala torget måste rivas för att ge plats åt en stor försäkringskassa i betong. Bredvid ett varuhus i kolossalformat. Det är inget tvunget sätt att utveckla en stad. Under några år förstördes enorma mängder svensk kulturhistoria. Och de värsta avarterna av det nya som tog plats väcker fortfarande sorg hos de som minns hur det en gång såg ut.

Kan vi i Sverige med handen på hjärtat säga att vi har lärt oss av misstagen? Att vi numera alltid är aktsamma om våra gemensamma rum?

Orden i citatet ovan är hämtade från Göran Hägglunds rikstingstal i Västerås i somras, ett tal som jag får tillstå gick mig helt förbi. Men när jag nu, två dagar in på det nya året, snubblar över och läser Hägglunds lika välformulerade som angelägna ord, är det med glädje jag konstaterar att debatten om stadsmiljön nått ända upp i riksdagen.

Låt oss hoppas att Hägglund menar allvar och fortsätter driva och lyfta frågan. De svenska stadskärnorna har sargats illa nog av ett svenskt stadsbyggande som havererat sedan decennier och som är i skriande behov av debatt och kompetenstillförsel.

För er som inte vill läsa hela talet, citerar jag nedan den del som handlar just om stadsmiljön. Mycket läs- och tankvärt.

”Aftonbladets kulturchef Åsa Linderborg är från Västerås. Hon skildrar sin uppväxt i boken Mig äger ingen. Hon beskriver hur det på sjuttiotalet redan omvandlade Västerås förändrats än mer när hon vuxit upp. Insjöhamnen hade byggts om till ett område med lägenheter för medelklassen. Hon skriver att det gamla välbekanta fiket var borta och att ett aprikosfärgat skattekomplex i hjärtat av hamnen nu skymde hela Mälaren.

Jag har inte sett komplexet. Jag kan inte säga om beskrivningen är rättvis eller inte. Jag tänker inte ens säga vad har för principiell uppfattning om färgen aprikos. Däremot kan jag säga, och jag tror få säger emot mig, att Linderborgs bild av det felplacerade skattehuset representerar något som kommit att gå snett i många svenska städer.
…Jag har inget särskilt emot skattehus men visst låter det som ett elakt skämt att den berömda skatteskrapan i Stockholm byggdes just i kvarteret Gamen…

Men åter till ordningen; Vi vet vad som har hänt. Under rekordåren i Sverige revs det besinningslöst i stadskärnorna runt om i landet.

Det lilla, det gamla, det vackra, det var sådant som inte kunde hävda sig i den nya tidsandan. Det skulle bort för att ge plats åt det storvulna och massiva. Och utvecklingen kan förstås inte stå stilla. Nytt måste till. Städer måste utvecklas och förnyas. Nya hus byggas.

Men utvecklingen måste kunna påverkas. Av dem som berörs av den, och det är alla.

Det offentliga rummet är till för medborgarna, inte enbart för byggherrarna. I våras kunde man i Dagens Nyheter läsa om ett nybyggt hus i Stockholm som hade klämts in mellan två hus i äldre stil. Reportern skrev att ”det är ett hus som får en att haja till.” Arkitekten hade bara dystra besked att ge.
Han säger: ”det måste vara sol när vi fotograferar, annars ser det ut som öststatsarkitektur.” Kanske inte så kul för de människor som ska bo nära huset. I ett land med närmast kompakt mörker två tredjedelar av året…

Framåtskridande behöver inte vara synonymt med förfulning. Det är inte säkert att hus från 17- och 1800-talen vid centrala torget måste rivas för att ge plats åt en stor försäkringskassa i betong. Bredvid ett varuhus i kolossalformat. Det är inget tvunget sätt att utveckla en stad. Under några år förstördes enorma mängder svensk kulturhistoria. Och de värsta avarterna av det nya som tog plats väcker fortfarande sorg hos de som minns hur det en gång såg ut.

Skönhetsvärden och identitetsvärden går inte att mäta och räkna. Men de går definitivt att känna. Socialdemokraterna var drivande i denna förstörelse. Deras förakt för folkviljan och svensk kulturhistoria var total. Och det har de egentligen aldrig ställts till svars för. Men heller inte, ska sägas, de borgerliga partier som bidrog till eller accepterade politiken. Man la sig i stort sett platt.

I en del kommuner blev det strid. Men helhetsbilden är inte hedrande, och kanske är det därför vi aldrig har haft en ordentlig självkritisk diskussion kring vad som hände. Från höger till vänster har man varit allt för mycket överens. Kan vi i Sverige med handen på hjärtat säga att vi har lärt oss av misstagen? Att vi numera alltid är aktsamma om våra gemensamma rum?

Detta är en kulturdebatt som engagerar människor över hela Sverige men som aldrig verkar kunna få plats ovanför den kommunala nivån. Men stadsbyggnadspolitik är också kulturpolitik.

4 responses to “Det offentliga rummet är till för medborgarna, inte enbart för byggherrarna

  1. Jag uppskattar verkligen det arbete som du har lagt ner på den här bloggen Peter, och ditt arbete för att bevara äldre byggnader i Karlstad med omnejd.

    Därför blev jag mycket förvånad i dag när jag läste ett inlägg som du hade gjort på Yimby om ett planerat byggprojekt på Södermalm i Stockholms innerstad där du uttrycker ditt stöd för rivning av värdefulla industrimiljöer och bebyggelse av parkmark:
    http://www.yimby.se/2009/11/yimby-lamnar-in-yttrande-_843.html#c17776

    Det handlar om det gamla Tobaksmonopolet på Rosenlundsgatan som ägarna vill ska rivas och parken vid industribyggnaderna som man till största delen vill bebygga. För mer info http://www.piskan.se/monopolet.html

    I den egna bloggen talar du om att ”det offentliga rummet är till för medborgarna, inte enbart för byggherrarna” och framhåller att ”framåtskridande behöver inte vara synonymt med förfulning” samt att ”skönhetsvärden och identitetsvärden går inte att mäta och räkna.”

    Det är ju alla vackra påståenden som jag helt håller med om, men varför gäller de bara Karlstad och inte Stockholms innerstad?

    Hur kommer det sig att du stödjer rivning av gammal industri- och kulturmiljö på Södermalm samtidigt som du arbetar för att bevara liknande miljöer i Karlstad?

    Både Stockholms kulturförvaltning (Stadsmuseet) och Skönhetsrådet avstyrker de nuvarande byggnadsplanerna:

    http://www.piskan.se/Dokument/Tobaksmonopolet/kultunamnd.pdf
    http://www.piskan.se/Dokument/Tobaksmonopolet/Skonhetsrad.pdf

    MVH.

    • Hej Lars, tack för de orden och kul att du hittade hit till Stadsmiljöbloggen. Och tack för all information om Tobaksmonopolet.

      Jag har ingen annan principiell uppfattning angående Stockholm än jag har angående Karlstad när det gäller att visa varsamhet om kulturhistoriskt intressant bebyggelse. Jag står gladeligen på barrikaden för dessa värden, oavsett stad och land.

      På det aktuella inlägget på Yimby Stockholm har jag enkom kommenterat Yimbys ändringsidéer till det föreliggande förslaget till detaljplan, som varken Yimby eller jag tycker är bra. Istället är det faktiskt riktigt dåligt och ostadsmässigt.

      Jag stöder alls ingen rivning av Tobaksmonopolet, varken den nu aktuella matsalen eller övriga delar, och har aldrig gjort det. Jag står i det avseendet helt bakom Skönhetsrådets, och – antar jag – din, uppfattning att fastigheterna, oavsett vem som i dag äger dem, bör bevaras och behandlas som en sammanhållen enhet.

      Jag delar också rådets uppfattning att en förtätning av parkmarken på hörntomten kan göras. Men då ska den göras med en stadsmässig bebyggelse med höga gestalningskrav och på ett sätt som inte nedvärderar Tobaksmonopolets värde, såväl historiskt som visuellt.

      Jag önskar er all lycka till i kampen för bevarandet. Och stödjer det mer än gärna.

      PS. De vackra orden du citerar är Göran Hägglunds, inte mina, tyvärr. Men vackra, träffande och sanna är de. DS

  2. Hej Peter,

    Det var roligt att höra att du stödjer Skönhetsrådets linje. Det är också min, precis som du antar.

    Av det du skriver på Yimbys blog är det dock lätt att tro att du stödjer deras förslag som bland annat innebär att omkring 75 procent av parkmarken bebyggs samtidigt som gammal bebyggelse rivs.

    Om man bara jämför det liggande planförslaget med Yimbys justerade planförslag tycker jag också att Yimbys är bättre. Men att överhuvudtaget bebygga parkmarken och riva gammal befintlig bebyggelse är ett dåligt förslag. Om du också tycker det så framgår det tyvärr inte alls av ditt blogginlägg på Yimbys sajt.

    Med en ”kringbyggd gård” som du föreslår försvinner dagens öppna och tillgängliga parkmiljö. Parkrumet förvandlas i stället till en sluten innergård avskiljd från kringliggande gator och kvarter.

  3. Jag har inte varit på platsen, men när jag kikar på kvartersbilder på Eniro förefaller det som ett bebyggande av den aktuella parken skulle vara en framkomlig väg att förtäta området. Och då till priset av att stora delar av parken försvinner. Eller görs till del av innergård.

    På det stora hela är det dock oerhört viktigt att staden har en långsiktig plan för sina grönytor, träd och parker. I stora städer tror jag generellt på att man ska satsa på riktigt stora parker, kombinerat med mikroparker och massor av gatuträd. Jag har tidigare skrivit om området på Svenska Byggnadsvårsföreningens blogg ByggnadsvårdsNytt – http://byggnadsvardsnytt.wordpress.com/2009/05/25/rivningsvag-hotar-k-markta-byggnadsverk-maste-fortatning-ske-pa-stadsmiljons-bekostnad/ – och kan tyvärr konstatera att de tillskott av bebyggelse som hittills skett i de omgivande kvarteren är bedrövliga och mycket dåligt anpassade till platsen. Av denna anledning tycker jag det finns all anledning att ställa riktigt höga krav på den bebyggelse som evt ska uppföras i det nu aktuella parkområdet. Där vore det, tycker jag, värdefullt om stadens företrädare själva tog bladet från munnen och på ett mera aktivt sätt bidrog i detta arbete.

Kommentera

