Efter år av väntan är det klart. Pråmen flyttas från Residensparken innan sommaren. Bravo.

Pråmen flyttas innan sommaren. Snart kan denna syn bli verklighet igen.

Så är det då klart att Pråmen, eller Båten som den numer heter, kommer att flyttas innan sommaren är här. Detta läser vi i dagens nummer av Karlstadliv, en bilaga till NWT. Den flyttas 75 meter västerut och kommer att ligga på andra sidan Timmys, i höjd med gamla Televerkets stora gula byggnad på Älvgatan 5. Trots att detta, ironiskt nog, är precis utanför mitt eget kontorsfönster, är det med glädje jag konstaterar att flytten äntligen blir av.

Residensparken är en stadsmiljöpärla som nu äntligen kommer att komma till sin fulla rätt. Redan nu längtar jag efter att kunna sitta på en parkbänk på kajkanten, eller i gröngräset, och njuta av den nedgående kvällssolen en sommarkväll. En eloge till Håkan Holm och alla andra på Karlstad Kommun som medverkat till att detta blivit verklighet. Det är bra stadsplanering och det behöver Karlstad mer av.

Läs också | ”Muddring för att flytta båt planeras” ur VF 2010-03-07

5 responses to “Efter år av väntan är det klart. Pråmen flyttas från Residensparken innan sommaren. Bravo.

  1. Hej! Jag är glad att din hemsida finns. Det behövs fler eftertänksamma personer i Karlstad vad gäller planering av vår stad. När det gäller pråmen, numer båten, är det tydligt att de som vill flytta den hörs mest, och de är också troligen flest. Jag hör till dem som gillar den som del av vår stadsbild, många orienterar sig faktiskt efter den. ”-Vi ses där vid Timmys? Var sa du?. Där vid pråmen!? – Jaha!”

    Mig gör det faktiskt detsamma var den står. Folk kommer fortsätta klaga och tycka den förfular kvarteret Almen om den läggs längre ner. Vad jag undrar är vad den efterfrågade muddringen kommer att innebära för älven. Muddring är ju en vattenverksamhet som ofta är förbjuden eller annars inte helt okontroversiell, och som kan ställa till med skada för vattenorganismer. Därför krävs ett tillstånd som nu ansöks. Jag undrar om du är så ivrig att flytta pråmen att muddringen känns mindre viktig? Eller om du har förkunskaper som jag ej har om muddringens effekter?

  2. 75 meter räcker inte, egentligen. Är rätt säker på att Holm sagt detta, att pråmen flyttas, långt tidigare i Kanal 12. Hoppas detta nu blir av. Även om Båtens ägare har sina intressen, är det lite upprörande att läsa hur oförstående de tycks vara över beslutet.

  3. Det verkar inte ha blivit så mycket av den flytten…

  4. Nej du Jens. Det gör det inte. Men jag tror den kommer.

  5. Nä….vraket blir nog kvar ett tag till. Nån måste ha nån typ av hållhake på politikerna.

Kommentera

