Inomhusbacke vid Bergviks köpcenter. Nog måste det väl ändå vara ett försenat aprilskämt?

Inomhusbacke vid Bergviks köpcenter. Skiss av Jonas Haglund, Skanark.

– Det låter som en väldigt intressant idé. Det är precis den här typen av anläggning som vi letar efter. Och läget intill Bergvik är helt perfekt, det skulle vara väldigt bra marknadsföring för Karlstad, säger Håkan Holm (S), kommunalråd i Karlstad.

Projektet han kommenterar är en inomhusskidbacke på 300 meter, placerad vid Bergviks Köpcenter. Enligt idéns upphovsman, Jonas Haglund på arkitektfirman Skanark, ska anläggningen sprängas in i bergknallen vid Monséns, inrymma biltunnlar och avslutas vid Maxi.

Jag läser om det i VF den 8 april och jag vet inte om jag ska skratta eller gråta. Jag saknar för en gång skull faktiskt ord som nog kan beskriva hur ofantligt otidsenliga och befängda jag tycker den här typen av idéer är. Oavsett på vilken plats de placeras.

När jag för sisådär två år sedan besökte ett föredrag med docent Jan Jörnmark, doktor i ekonomisk historia och upphovsmannen bakom succén med den samhällskritiska serien Övergivna Platser, passade jag på att fråga honom vilka han trodde att morgondagens övergivna platser skulle bli.

–Svårt att säga. Men ska jag gissa får det bli köpcentren, svarade Jan Jörnmark.

12 responses to “Inomhusbacke vid Bergviks köpcenter. Nog måste det väl ändå vara ett försenat aprilskämt?

  1. Jag tycker iofs att visionära och innovativa projekt bör uppmuntras, men jag gråter en skvätt varje gång en ny ”attraktion” utlokaliseras till Bergvik. Karlstad centrum är avfolkat nog som det är och det är trist att kommersialismen alltid måste styra. Vad är tanken, förresten? Att man ska ta med sig snowboarden när man fredagshandlar och ta en tur i backen efter systemet?

  2. > Stefan. Jag håller med dig. Kanske borde man uppmuntra idén av den anledningen. Som en sorts galen brainstorming som kan leda till något annat, bättre. Diskuterade precis saken med en kollega på kontoret som hade samma åsikt. Karlstad behöver något som attraherar familjer, sa han. Och familjer söker den här typen av upplevelser.

    Personligen delar jag dock helt din uppfattning såväl om kommersialiseringen som om en ytterligare fokusering på Bergviks Köpcentrum. Och undviker ett besök därute i det längsta. Och precis som du har jag svårt att se hur det är tänkt att fungera.

    Om Karlstad ska profilera sig så borde det finnas massor av bättre sätt, som bygger på något som redan finns här. Naturen till exempel. Skogarna. Vattnet. Älven och Vänern. Och staden.

    Jag skissade för något år sedan på en idé för att utveckla innerstadens värden – https://operationkarlstad.files.wordpress.com/2010/03/vision_2015_solstaden.pdf

    Kika gärna och kom med synpunkter. Har funderat på att ta tag i detta igen och skriva litet om det.

  3. Att folk vågar ha visioner och ideer är bra men alla ideer behöver inte uppmuntras. Det är i vart fall min mening. 🙂

    Ledande politiker i Karlstads kommun verkar dela åsikten att Karlstad bör attrahera fler familjer. Kommunen ska växa genom att folk flyttar hit.

    Själv tror jag att man i stället framförallt bör satsa på är att folk inte flyttar härifrån och då är det inte fler villaområden som efterfrågas utan fler billiga lägenheter i stadslika miljöer.

    Att man bygger mer i området omkring Tingvalla leder dock tyvärr inte till mer av detta.

    Området vid Vågmästaren saknar helt affärslokaler och inte heller de nya kvarteren vid inre hamn tillför mycket av det slaget.

    Kan svenskar bara bygga punkthus nuförtiden?

  4. När jag läste denna artikeln i vf så skrattade jag.
    Att bygga en skidbacke inomhus på bergvik tycker jag är absurt. men visst man kan ju ha visioner.

    Sen håller jag med Lars här ovan:
    Svenskar bygger bara punkthus nu förtiden. Och det är skrämmande vad många det har blivit.

  5. Jag tycker det är spännande att mitt förslag fått sån uppmärksamhet. Jag förstår dock era invändningar och kan inte påstå att jag tycker att förslaget är oproblematiskt både ur miljö och stadsbyggnadsaspekt. Jag tycker dock att en förstudie som kan belysa alla aspekter kan vara väl använda pengar för kommunen. Man kan tycka illa om Bergvik som företeelse men jag ill hävda att detta är ett handelscentrum som faktiskt har förutsättningar att på sikt bli inkorporerat i ett stadsliknande sammanhang. Med exploateringen av Zakrisdal och Grundviken skapas möjligheter att göra hela Västkust till en ny stad med höga miljöambitioner och underlag för t ex spårtaxi, bra lokatrafik och energilösningar där hela stadsdelen blir självförsörjande på energi. Om ni studerar mitt utkast lite närmare på vår hemsida ser ni att en del av idén är att ta vara på kommunens snöröjning för att skapa kyla både till backen och hela Västkust istället för med eldrivna kompressorer. Karlstad Energi har nyligen aviserat att de tänker satsa på fjärrkyla. Låt backen bli en leverantör på detta nät.
    Men visst kan man ha farhågor om ytterligare utarmning av Karlstads stadskärna. Vad jag förstår hade dock handeln i centrum varit betydligt mindre om inte Bergvik fanns som lockar tillresande.

  6. Den attityd alla dessa hånfulla nej-sägare representerar kan väl sägas vara en grundorsak till varför idee’r som denna dyker upp.
    Många verkar vara av uppfattningen att stan behöver ett dragplåster av mer unik art. De har nästan rätt…stan behöver FLERA dragplåster!

    Det behövs också fler bostäder som folk har råd att bo i och de behövs NU!
    Långbänkar och politikergräl är ingen bra grogrund för stadsbyggande!

  7. Folk flyttar inte från Karlstad på grund av att det saknas ”dragplåster” som inomhusbackar och dylika mastodontprojekt.

    Få, om någon, flyttar hit på grund av höghus i inre hamn, Ikea eller Bergvik. Hur många nya invånare skulle Karlstad få på grund av en inomhusbacke?

    Folk flyttar på grund av jobb, studier och kärlek – inte på grund av gigantiska byggnadsprojekt (vid sidan av byggjobbarna då). 🙂

    Sedan tror jag inte en sekund att handeln i Karlstads centrum skulle vara ”betydligt mindre” om inte Bergvik fanns.

    Bergvik stjäl tvärtom handel från staden.

  8. De är naturligtvis inte flyttande hit eller dit som dragplåstren är till för, det är för besöksnäringen och handeln. Två av våra största inkomstkällor.

    Återigen….utbildningsnivån i detta län är irriterande låg.

  9. Wotjek, jag vill bygga stad för de boende i första hand. Handeln är viktig, likaså nöjesnäringen och kulturutbudet tillsammans med möjligheten att studera.

    Besöksnäringen är självklart viktig men bör inte sättas framför de andra delarna om man inte vill omvandla Karlstad till Skara.

    Den viktigaste inkomstkällan för kommunen är trots allt de boende via kommunalskatten.

  10. Inkomstskatten betalas av folk som har ett arbete.
    Så hur du än vrider och vänder på detta så är jobben viktigast.
    Utan jobb, färre invånare, mindre med kommunalskatter och en fattigare stad.
    När du inser dessa samband så inser du förhoppningsvis att idee’r som denna med en inomhusbacke är bra och konstruktivt och nåt som vi alla bör stödja istället för att håna!

  11. Om privata intressenter vill bygga en skidtunnel eller en skidbacke inomhus så är det fritt fram. Folk får göra vad de vill för sina egna pengar.

    Den här typen av verksamhet är dock inget som kommunen bör ägna sig åt.

    Men som sagt, finns det privata investerare som vill satsa på en sån här ”upplevelseanläggning” så är det ju bara att sätta igång. Jag förstår däremot inte varför kommunen skulle bekosta en förstudie.

  12. Från Göteborg undrar en som flyttade fr K-d på 70-talet… är det inte galet att exploatera Sörmon-området med dess egenartade tallskog (eller knapra i dess utkanter – för snart är man inte längre i utkanterna…). OM man bygger saker som det här inom staden, borde man inte göra detta i öster eller i nordost istället. Jag minns en enda mörk korridor av granskog runt väg efter väg där… huu…
    Nej, bevara Sörmon som ett unikt strövområde med vänerstranden i direkt anslutning…
    Det kanske är okey att bygga en inomhusanläggning à la den vid tyska Essen. Men – betänk folktätheten där dessa anläggningar finns; den ligger i världstopp i Holland och i Ruhr-området. Därför betalar sig deras anläggningar i ett nafs jämfört vad det skulle ta i ”utkanten Värmland”. Karlstad har inte förutsättningar som Örebro ens. Vill minnas att jag räknade in 275000 inv. inom Örebro plus dagpendlingsavstånd, säg sådär en 6 mil. Plus deras närhet till andra större landsortsstäder som Västerås och Eskilstuna, hyfsat många orter däremellan och därtill hela Mälardalsområdet inom en dagsresa. Så, jag är tveksam.
    För övrigt; hur kan man som kommunalråd vara så byfånigt lantis i sitt tänkande att man tycker att ett, ett och ett enda, handelsområde som Bergvik är något att hänga upp hela sin planering runt. Visst, Bergvik drar kommers från den värmländska landsorten – men inte mer.
    Skall Karlstad växa till en invånarmässigt ”större landsortsstad” enligt svenska kriterier (>100000inv.), så bör man nog tänka i tre eller fler köpcentra (inkl.gamla city). Plus, och det är avgörande, satsa (t.o.m. egna pengar) på bättre förbindelser till storstadsområdet Oslo, sträva efter att på alla vis öka sin tillhörighet till Mälardalen, bli en nod på sträckan Sthlm-Oslo (Karlstad, Örebro,Västerås) och inte tro att utkanten av ett Västra Götaland är något att sträva efter. Då fastnar K-d och Värmland i utmarken för evigt.
    För de penningstarka krafterna i maktcentrumet Göteborg ser inte ett dugg fördelaktigt i ännu ett glesbygdsområde (Värmland, tidigare Skaraborg och Dalsland), tvärtom. Här nere kastar man blickarna mot Halland och vad det kan ge söderöver. Värmland är för Västsvenska Handelskammaren ett enda tssss… jämfört med Halland.

Kommentera

