Så blev bloggarna en maktfaktor. Insikten har landat i Stockholm. Men inte i Karlstad.

–Att journalistiskt oskolade bloggare är mer insatta än tidningarnas allt färre specialreportrar är en utveckling som har pågått i flera år. Men det är inte förrän under det senaste året som jag som journalist känt mig tvingad att hänga med på vissa bloggar för att inte missa nyheter.

Så skriver journalisten Olle Zachrison på Svenska Dagbladets Näringslivsavdelning i dagens SVD.se. Samma tendens har jag själv noterat under flera år. I takt med att tidningarna dragit ner på sina journalistiska resurser förvandlas deras redaktionella innehåll allt mer till renodlade recensioner av vad som sker i samhället. Motfrågor, kunskapsfördjupningar och historiska tillbakablickar lyser allt som oftast med sin frånvaro.

Här i Karlstad är denna utveckling alldeles uppenbar. Och tidningarnas, NWTs och VFs, funktion som samhällsbevakande rapportörer har mer eller mindre upphört. Journalisterna och chefredaktörerna förefaller dock inte själva ha insett det. För dem är en blogg fortfarande en websida där man pratar om personliga saker som vad man åt till frukost.

Själv åt jag turkisk youghurt med jordgubbssylt och flingor. Under tiden som Operation Karlstads Stadsmiljöblogg får allt fler läsare och snart räknar in sitt 75.000:ende besök.

4 responses to “Så blev bloggarna en maktfaktor. Insikten har landat i Stockholm. Men inte i Karlstad.

  1. Vad hindrar dig att mejla dina synpunkter till journalister/chefredaktörer på tidningar, radio och TVi Karlstad? Eller ännu bättre, skriv insändare minst en gång i månaden och påpeka vad media missat under denna tid! Huka inte bakom en blogg utan kom ut ur ”garderoben” istället.

  2. Hej Jan! Kul att du hittat hit. Jag tror knappast att jag kan anklagas för att ha ”hukat i garderoben”. Jag har skrivit oändliga mängder mail, debattartiklar, varit med i TV och radio samt regelbundet medverkat i en programserie i lokalteve (Kanal 12) där jag kommenterar frågor som rör stadsmiljö och kulturmiljö. När det gäller journalistiken så är utvecklingen tyvärr allt för tydlig. Man säger vad andra redan sagt. Frågar utan att ställa motfrågor. Av granskande journalistik eller journalister som ställer makthavare mot väggen med kunskap och vassa motfrågor ser vi allt mindre. Det är olyckligt. Som jag ser det. Vad tycker du själv?

  3. Visst har du rätt i att den granskande journalistiken är bedrövligt usel i Karlstad men detta beror i hög grad på dåliga chefer, inte på okunniga journalister. Saknas det chefer som brinner för bra journalistik sprider sig detta snabbt neråt i organisationen som i princip förlamas. Ett annat stort problem är att media nyanställer de yngsta och därmed okunnigaste journalisterna. Jag vet själv hur medioker jag var på mitt första reporterjobb 1982 och vad jag kan idag 2010, men de kunskaperna är media inte intresserad av på lokal- och regionalplanet. Jag kan ju nämna massor med exempel men nöjer med Vallo-fallet, mer behövs inte sägas om skillnaden mellan bra riksjournalistik och den som presterades lokalt. Dock, fortsätt att skriva och debattera detta offentligt i media som du tydligen gjort. Vad har du skrivit om på senare tid som jag tydligen missat.

  4. Hej igen Jan,

    visst är det så. Och därmed blir det orättvist att angripa journalisterna själva. Men samtidigt vill de ju inte sällan gärna utåt omge sig med ett sken av att ha integritet och vara ”skjutjärnsjournalister”.

    På senare tid har jag jobbat mest med direkt kommunikation. Försöker, enträget, att få kommunen att få ordning på hanteringen av varsamhetsaspekterna i PBL i samband med lovgivning. Tyvärr händer av ngn märklig anledning såvitt jag kan se ingenting däruppe för att råda bot på de uppenbara missförhållandena. Jag satt här om dagen i möte med stadsplanedirektör Klas Jansson och vår nye stadsarkitekt Måns Hallén för att spåna idéer om vad man skulle kunna göra.

    Dessutom har jag varit engagerad i flera konkreta fall, bl a den pågående ombyggnaden av den sk Oscarspaviljongen på Våxnäs Herrgård. Fastighetsägaren Hans Berg och hans företag Wermlandsinvest tillhör tyvärr de sämsta i klassen i Karlstad när det gäller att visa varsamhet och respekt för stadens kulturmiljöer.

    Mellan varven försöker jag dessutom förtjäna mitt uppehälle 🙂

Kommentera

