Vem blir först ut med en kunskapfördjupande artikelserie om hur morgondagens stad ska byggas? NWT eller VF?

Innan bläcket ens torkat i artiklarna om maktskiftet i Karlstads kommunhus så har lobbyverksamheten för externetableringar i Eriksberg och Välsviken redan genererat två artiklar (i NWT) som lyfter fram alla de negativa konsekvenser det skulle innebära för Karlstad om dessa etableringar inte blev av.

Först ut, den 23/10, var Karlstadföretaget Dana projekt, företrätt av Inge Persson, tidigare bl a chef för Obs! Bergvik som varnar för risken med att vi blir frånsprungna av Örebro om inte Eriksbergssatsningen fortsätter. ”Tiden börjar rinna iväg” varnar Inger Persson.

Dagen därpå, den 24/10, var det Fredrik Kolterjahn på Handelns utredningsinstitut som tog till orda. Om inte utbyggnadstakten bibehålls riskerar vi att mista hundratals jobb. ”Risken finns då alltid att kedjorna öppnar någon annan stans” säger Kolterjahn.

Allt har sitt ursprung i att det nya blågröna styret i Karlstad sagt att man är tveksam till fortsatta externetableringar. Och att man hellre vill se en utbyggnad av centrumhandeln. Personligen tycker jag den tanken låter klok och sympatisk.

Att fortsätta bygga Karlstad som den flerkärniga stad som man pratat om i flera år låter i mina öron som ett såväl stads- som miljömässigt misstag. Vad vi i Karlstad borde göra är att för en gång skull ta ett djupt andetag och tänka tanken fullt ut. Vilken stad vill vi att Karlstad ska vara i framtiden? Hur ska staden byggas? Och vad får våra beslut idag för konsekvenser i morgon.

Att Inge Persson och Fredrik Kolterjahn talar för fortsatta externetableringar kommer väl knappast som en överraskning för någon. Detta är ju deras levebröd och vad de får betalt för. Och visst hade det därför varit journalistiskt klädsamt om de åtminstone hade fått någon intelligent motfråga i artikeln.

Dessutom vore det intressant att få höra röster från den andra sidan komma till tals. Hur ska vi egentligen på bästa sätt möta miljöutmaningen? Hur ska morgondagens miljösmarta stad och samhälle byggas och se ut? Centrumhandel eller externa köpcenter? Vem blir först ut med en sådan artikelserie?

NWT eller VF?

Förslag på läsning i avvaktan på detta:
Den goda staden (pdf) | Vägverket
Externa och halvexterna etableringar (pdf) | Vägverket
Grönt ljus för centrumhandeln | av Erik Ternström i Yimby Uppsala
Förbjud all externhandel | av Jerker Söderling i Dagens Handel

Annonser

17 responses to “Vem blir först ut med en kunskapfördjupande artikelserie om hur morgondagens stad ska byggas? NWT eller VF?

  1. I debatten borde också tillgången till offentlig och kommersiell service ute i stadsdelarna tas med. Allt handlar inte om relationen stadskärna – externa köpcentra. Hur påverkas tex Kronoparkens centrum och handeln i Skattkärr av etableringen i Välsviken? Det är inte många pensionärer som har gångavstånd till ICA i Välsviken.

  2. utveckla eller dö

    Motståndet mot en utbyggnad av våra externa köpcentrum kommer från samma människor som kraftigt vill begränsa biltrafik i stadens centrala delar. Den enda konklusion man kan dra är att det är avveckling som förespråkas.
    Mp är ojämförligt värst i detta avseende. De vill helst att allt skall finnas och alla skall bo i storstäderna och att resten av landet skall avvecklas.
    På denna kontinent sker 10-tals miljoner starter och landningar från flygplatser varje år men just här i Värmland vill mp att just vi skall ”rädda miljön” och avstå från att flyga.
    Den enda tolkning man kan göra är att mp vill avveckla Värmland.

    F ö lever de inte heller som de lär. Detta bevisas av miljötalibanen Wetterstrands ivriga veckovisa flygpendlande mellan Stockholm och Helsingfors.

  3. Personligen tycker jag verkligen att det är bra att det finns någon som jobbar för en utvecklad STAD och inte en massa mer eller mindre privata punkthusområden. Helst skulle jag vilja se att hela viken och stadsträdgården byggs ihop med centrum genom kvartersstad, med bostäder, kontor och butiker omvartannat. Det kan ju sträcka sig hela vägen till Orrholmen (och för den delen till det så kallade torget vid Barkassen också). Som också har föreslagits här kan centrum dessutom växa mot Norrstrand/Sundsta där speciellt Norrstrand redan har stadskvaliteter.

    Jag ser dock inte automatiskt en sådan utveckling som motstående en utveckling av Bergvik, Välsviken och Eriksberg. Vi får akta oss så att vi inte polariserar diskussionen för mycket eftersom att det är möjligt att klara av båda sakerna. Jag har mycket svårt att se hur MediaMarkt, K-Rauta och alla andra som velat etablera sig här under lång tid ska kunna byggas in i stadens centrala delar. Vi kan naturligtvis tycka att vi inte vill eller bör handla hos dem överhuvudtaget, men jag tror inte det är realistiskt att anta att vi i Karlstad helt kan frångå modeller och börja propagera för en liten volymhandel i små tv/radio-butiker i centrum. Vad vi däremot kan göra är att låta den typen av företag etablera sig utanför centrumkärnan, men försöka få andra kedjor (kläder, mat mm) att bygga i centrum. En Hagahallen till i de centrala delarna tror jag skulle funka utmärkt. Öppet sent, placerat i en bostadstät kvartersstad runt stadsparken verkar det ju perfekt. Där skulle man också kunna få in andra butiker som 7-eleven osv som behöver just kvartersstad för att finnas. Om vi sedan ser till att kombinera det med den redan föredömliga utvecklingen av stadstrafiken så kan också alla de som bor i innerstaden transportera sig miljövänligt till MediaMarkt och köpa sin tv.

  4. Bra inlägg.
    Man förundras emellanåt över varför det tar så lång tid att få igång olika byggen. Vi har ju några exempel centralt som aldrig verkar bli av, som t ex Brända tomten och tomten bakom gamla Jäger vid Drottninggatan.

    En annan långbänk som är under uppsegling är just Lidl-tomten längs Sjömansgatan.
    Området bakom Lidl-tomten ägs av Klöverna enligt uppgift och de var väldigt aktiva när det gällde situationsplanen betr Sjögången. De ville säkerställa utblickar över Mariebergsviken. Varför, kan man undra? Sega fastighetsbolag borde inte tillåtas påverka stadsbilden med hänsyn till rivningstomter!
    Det ojämförligt värsta fallet av svek, lögner, tjuv- och rackarspel är den s k Badhusparkeringen. Att det bygget inte blivit av är en ren skandal.
    Nu verkar man prata om parkeringshus där istället. Det yttersta beviset för att jantelagen lever och frodas i högönsklig välmåga i Stadshuset i denna stad. Man missunnar sin nästa en lägenhet med älv- eller sjöutsikt men man kan acceptera att han/hon kan parkera sin bil i sådana lägen!

  5. Andreas: det borde ju gå att lägga in ”köplador” under mark eller på andra planet i lite större kvarter också, inte nödvändigtvis långt bort i skogen. Naturligtvis behövs det möjlighet att på ett smidigt sätt flytta sin nyinköpta 160″ tv till bilen, men det gör det ju även på åkermarken. Med lite spännande småaffärer under eller ovanpå kanske chansen att någon går in och spontanköper något ju öka, som en ren bonus.

  6. @Johan: Delar helt din uppfattning. Dessa konsekvenser ses det sällan till. I Stockholm slogs t ex benen undan för den planerade handeln i Hammarby Sjöstad efter att grannkommunen byggde ut ett närbeläget externt köpcentrum.

    @Andreas: Delar till 100% dina idéer om hur hur Karlstad borde byggas ut och har själv propagerat precis för detta när den nya översiktsplanen nyligen var ute på förslagsrunda. Och jag delar din uppfattning om att satsning på handeln i centrum inte behöver stå i motsättning till externhandel.

    @Wojtek: Visst är det märkligt med de tomma ytorna. Brända tomten bebyggs väl dock såvitt jag förstått inom kort av Akelius. Hur det blir med Jägers tomt vet jag inte. Luckan bredvid Granruds på Herrgårdsgatan bebyggs ju dock i detta nu, så tydligen går det ju trots allt att bygga i ”gluggar”. Tyvärr bygger man samtidigt igen hela innergården där borta. Ingen av stadsplanerarna förefaller alls vilja värna våra vackra gamla innergårdar som är en vital del av livet i staden. Ser man en tom plätt är de uppenbarligen fritt fram att bebygga den.

    Nivån på stadsbyggnadsdiskussionen, i den mån den ens existerar, är skrämmande låg här i Karlstad. Precis som du har jag allvarliga farhågor för vad som pågår på Tullholmen. Ännu ett av Karlstads allra mest intressanta stadsutvecklingsområden förefaller hålla på att rinna som sand mellan fingrarna på planerarna. KBAB har redan börjar bygga höga punkthus och när Klövern börjar tala om ”utblickar” finns det all anledning i världen att ana oråd. Någon samordnad planering sker uppenbarligen inte av detta område och från Kommunens håll sover man som vanligt på jobbet. De borde läsa Andreas inlägg ovan. Det – är intelligent stadsplanering – och det borde vi ha mer av här i staden. Det skulle alla inblandade tjäna på.

    @Jens: Jag håller med dig. Kanske kan det vara hyresnivån det faller på. Men Claes Ohlson inne i Mitt i City är ju ett bevis på att det uppenbarligen går. Sannolikt är det ett tänkande som måste brytas.

  7. Peter: jag vet inte om det ingår i ”konceptet” för MediaMarkt och andra liknande kedjor att man vill äga fastigheten själv. Det kanske skulle kunna förklara varför man i så liten utsträckning väljer att bygga en pannkaka istället för att möjliggöra en tårta.

    Med tredimensionell fastighetsbildning skapas ju dock möjligheter ändå: kedjan kan äga bottenvåningen utan att blockera att andra äger våningar högre upp som ger andra möjligheter. Om man verkligen vill, skulle man säkert också kunna äga strategiska skyltfönster och egna nergångar till sitt eget plan. Är det så det funkar i MittiCity, eller hyr ClasOhlson sin del av ägaren?

  8. Jag tror att man måste se frågan ur ett större perspektiv. Man måste ha en gemensam plan för hur Karlstad ska utvecklas. Under dom senaste tio åren känns det som att det har tillkommit nya områden utan att det finns någon tanke för hur Karlstad som stad ska utvecklas. Eftersom det är privata intressen som ligger bakom bygger man det som är rätt för stunden och som ger mest pengar i kassan för företaget som står bakom projektet. Det är ingen som vågar/vill tänkta långsiktigt och se 100 eller 200 år framåt i tiden. Man har dock försökt att utvidga centrumkärnan med Nordstan där bl.a Restaurang Alfie ligger, men dock utan framgång. Det visar på hur svårt det är att bygga stad, och jag tror att det är stad som är det bästa alternativet, inte en massa nya fula bostadsområden och köpcentrum som bara poppar upp lite här och där. Detta är ett bra och diskutabelt ämne som man skulle kunna skriva en hel bibel om, men om jag ska sammanfatta min åsikt när det gäller handel i centrum eller i externa köpcentrum är att man måste tänkta långsiktigt. Bygg en stad för människor, där människor vill bo, där människor vill turista, där människor vill leva. För det är det som är grunden för att en stad ska utvecklas och överleva i framtiden.

  9. Viktor: menar du att det inte räcker med enskilda punkthus med snabbmotorväg till Bergvik? *flämtar av förvåning* 😉

  10. Tack för intressant läsning och välbehövd blogg! Jag har precis startat en liknande – välkommen att ta del av den!

    http://istadenkarlskrona.wordpress.com/

  11. @ Carolina. Tack själv Carolina för det fina omdömet. Lycka till med din blogg och med vården om Karlskrona. Var där för några somrar sedan och kunde konstatera att här finns oerhört mycket fint att titta på. Inte minst ute på den ombyggda ”militärön” som jag inte minns vad den hette. Men också många sentida skamgrepp som begåtts, precis som i Karlstad. En länk till din blogg är självklar. På återhörande. Och kika gärna in på min historiska Karlstadblogg – http://karlstadhistoria.wordpress.com/

  12. Nordstan skulle ha hjälpts av byggande på Badhusparkeringen.
    Nu blev detta projekt tyvärr bortfifflat av Jesper Johansson, mp, med hjälp av lögner och svek gentemot intresserade entreprenörer.
    Skall bli intressant hur många företag som kommer ihåg detta nu när kommunledningen vill inrätta ett näringslivsråd. Svinhugg går igen, brukar det ju heta.
    Nordstan kommer säkerligen få ett litet lyft av det nya CCC och byggandet på den s k Tingvallahöjden.
    Kanske man också kan hoppas på ett nytt hotell på parkeringen bredvid Sandgrund?

    Parkeringsplatser skall, av princip, ej tillåtas ha älv- och/eller sjöutsikt.

  13. Jag vet ej hur dyrt det är att bygga tunnel, men om man vill ha en bra stadskärna så måste ju folk komma dit…. (alltså varför åker folk till bergvik/Välsviken)

    Problemet ligger i Hammaröleden mellan Kanikenäset och E18,
    Klaramotet, Hamngatan och Färjestad när det är Hockey.
    Om man ska tänka stort:
    Att bygga en tunnel från E18 wåxnäs – Mitt i City – Hammaröleden.
    Med möjligheter till parkering under jord.
    Måste inte vara en Tunnel men en Väg i luften? (Med inspiration av din blid)

    Crazy idér, men var ligger problemet?

  14. Mycket intressanta diskunioner och kloka idéer!

    Jag vet ej hur dyrt det är att bygga tunnel, men om man vill ha en bra stadskärna så måste folk komma dit…. (alltså varför åker folk till bergvik/Välsviken och inte stan)

    Problemet ligger i Hammaröleden mellan Kanikenäset och E18,
    Klaramotet, Hamngatan, Färjestad när det är Hockey och parkeringar där intill.
    Om man ska tänka stort:
    Att bygga en tunnel från E18 wåxnäs – Mitt i City – Hammaröleden.
    Med möjligheter till parkering under jord.
    Måste inte vara en Tunnel men en Väg i luften? (Med inspiration av din blid)

    Crazy idéer, men var ligger problemet?

  15. Ja, länka gärna!

    På återhörande!

  16. Niklas: problemet med Färjestad under hockeytid är knappast att det är för dålig tillgänglighet med bil utan för många p-platser.

  17. De är inte att de är för dyrt att ta bussen då?
    Om FBK och kdkommun går ihop och ser till att bussen är gratis, då är problemet borta?
    Har inte så bra koll men tror att de funkar bra med Hockey bussarna som de är idag?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s