Carlton Hotels klassiska neonskylt på Järnvägsgatan i Karlstad. Is no more.

Carlton Hotels klassiska neonskylt i Karlstad. Sedan 2010 ett minne blott.

De klassiska neonskyltarnas tid i Karlstad förefaller snart kunna vara ett minne blott. Sakta, sakta försvinner de gamla skyltarna en efter en utan att vi märker det. Förrän de en dag plötsligt är helt borta. Ersatta av ingenting eller av en enkel fyrkantig låda som knappast bidrar till stadsrummet.

För det är ju just det de gör, de sirliga gamla neonskyltarna. De bidrar till, blir till smycken och omtyckta möbler i stadsmiljön, i allas vårt gemensamma, vardagsrum. Gaturummet.

Hot om att de ska plockas ner möts ibland av starkt folkligt motstånd. ”Rädda Stomatolskylten” röt Stockholmarna t ex här om året när man hotade med att plocka ner den klassiska gamla skylten ovanför Slussen. Och man startade bla en Facebookgrupp. Så skylten sitter där alltjämt. Den var, ansåg Stockholmarna, ett omistligt inslag i deras stadsmiljö. Och jag håller med. Den är underbar.

I Karlstad har vi inte riktigt samma känsla för våra gamla neonskyltar. Hur många gamla skyltar har vi egentligen kvar i Karlstad? Hur många kan du räkna upp ur minnet? En? Två? Och är någon av dem kanske värd att bevara till eftervärlden? Kika litet nästa gång du åker genom city i vintermörkret. Och fundera på saken.

Förra året var det 100 år sedan den första neonskylten såg dagens, eller kanske nattens, ljus på Grand Palais i Paris. Lagom till firandet försvann ironiskt nog en av Karlstads i mina ögon vackraste och mest bevaransvärda neonskyltar, Carlton Hotel, från gaturummet på Järnvägsgatan. För att ersättas av en identitetslös, faktiskt ganska ful, svart ljuslåda.

Var det överhuvudtaget någon som märkte det tänker jag? Bortsett från jag då förstås. Extra trist kan tyckas då jag redan 2008 uppmärksammade skylten i en kalender som jag distribuerade till mängder av beslutsfattare inom kommunen i en sorts from förhoppning om att de skulle få upp ögonen för dess värde.

Frågan är hur vi ska göra med de neonskyltar som finns kvar? Vad tycker bloggens läsare? Kan man K-märka en neonskylt? Borde vi göra det? Vilken eller vilka tycker ni i så fall vore lämpliga objekt. Skicka gärna in bilder på era favoriter. Så anordnar jag en gallup här på Operation Karlstads Stadsmiljöblogg.

Lästips | 100-årigt gasljus på väg brinna ut | hd.se 15 mars 2010

12 responses to “Carlton Hotels klassiska neonskylt på Järnvägsgatan i Karlstad. Is no more.

  1. Dom ska absolut bevaras!! Jag kommer ihag den vackra skylten. Trist att den inte finns langre.

  2. Det är trist att Karlstad förlorar resterna av sin gamla profil och som vanligt bryr sig inte folk ett J-A dugg! Egentligen borde det finnas en permanentutställning på stadsbiblioteket om hur Karlstads centrala delar förfulats sedan slutet av 1800-talet. Men vem skulle sponsra nåt sånt ”förlegat” när allt handlar om IT och tillväxt? Det vet inte minst vi som håller gammal estradkultur vid liv!
    http://zarahleander.blogg.se/2010/november/pa-mammas-gata.html

  3. Det känns som ett två-front krig. Dels bevara neonrörsskyltarna och dels att slippa dessa nya högeffektsljustavlor som t ex den på Åhlenshuset.
    Vi behöver ett skönhetsråd med en stark betoning på att bevara den gamla miljön så varsamt som möjligt.

  4. @Janne. I grunden tror jag nog att folk faktiskt bryr sig. Trodde jag inte det så skulle jag sannolikt inte bry mig själv heller. Problemet är att folk inte ser eller vet vad som sker förrän det de facto har skett. Dessutom är det kanske lite ”svenskt” att titta åt andra hållet när obehagliga saker sker, för att på det viset slippa bli besvikna eller inblandade. Varför det är så kan man spekulera i. Men jag tror att vi svenskar i allmänhet fungerar ungefär så. Möjligen kan vi överväga att agera om fler förefaller att göra det. Vi kalkylerar litegrann. Och visst vore det av stort värde om dagens stadsbyggare stannade upp ett ögonblick och tittade i backspegeln. Vad blev bra och vad blev dåligt? Varför? Och vilka erfarenheter kan vi dra av det när vi planerar framåt. En utställning med bilder på då kontra nu skulle säkert kunna fungera som en ögonöppnare i det avseendet. Muséet borde kunna nappa på något sånt. Det skulle ju säkert kunna dra en hel del folk.

    @Magnus. Att värna stads- och kulturmiljöns värden kan vi bli avsevärt bättre på i Karlstad. Något Skönhetsråd vet jag inte om jag tror på. Men definitivt mer debatt om vilka värdena är och hur vi ska hantera dem på ett varsamt sätt. Trots flera klavertramp i närtid så förefaller Kommunen nu ta dessa frågor på ett större allvar än tidigare. På Stadsbyggnadsförvaltningen diskuteras varsamhetsaspekterna i samband med varje bygglov och på http://www.karlstad.se har varsamheten lyfts fram på bygglovssidan. Misstag sker dock fortfarande. Men förhoppningsvis blir de färre och färre över tid. Jag tycker att vinden verkar ha vänt. Och det känns oerhört bra.

    Neonskyltarna förefaller, liksom stadens vackra gamla träd och stenläggningar, dock ännu helt ha hamnat vid sidan av denna ökade uppmärksamhet. Trots att de alla har stora stadsmiljömässiga värden. Så den frågan borde kanske lyftas högre upp på agendan. Här ska jag försöka agera via Operation Karlstad.

    När det gäller de nya skyltarna tror jag att vi får lära oss att leva med dem. Placeringarna av dem är dock viktiga att vara restriktiv med, för att de inte ska påverka boendemiljön på ett negativt sätt. Då blir det inte bra. Personligen tycker jag att skylten bidrar med en storstadsmässighet som känns ganska spännande. Korsningen Järnvägsgatan/Drottninggatan är ju Karlstads mest urbana punkt, och skylten bidrar, tycker jag, ytterligare till detta. Jag ser hellre att man koncentrerar skyltarna till vissa platser eller stråk i staden. Istället för att sprida ut dem lite här och där, vilket kan skapa ett oroligt och trasigt stadsrum. Den aktuella korsningen skulle ju kunna bli en Karlstads minivariant av Times Square. Men då måste man hitta en lösning som de boende kan acceptera.

  5. Carlton. Där delade jag ut tidningar på söndagmorgnarna 1976-78. Man kom rätt up i den obemannade lobbyn där man kunde sätta sig och läsa FibAktuellt. En bedagad känsla av sunkighet.
    Missupfattar jag dig om jag uppfattar det soim att hotellet finns kvar?

  6. Förr ägdes fastigheterna i mycket högre utsträckning av samma ägare under en betydligt längre tidspriod och ägarna var i mycket högre grad lokalt förankrade eller i alla fall nationellt så. Idag köps och säljs fastigheterna alltmer av internationellt verkande fastighetsbolag vilka har sin förankring i Europa eller Nordamerika och för den delen på Cayman Islands och liknande platser.
    Att då kunna bevara fasader och fasadprydnader torde alltmer behöva bli angelägenheter för stadens styrande. Innan dessa ö.h. upptäcker problemet hinner väl det mesta förstöras, om inte brandfacklor kan väcka medborgaropinionen…

  7. Jan Björkrudh

    Synd, då den totalrenoverades 2004.

  8. Inger Wallin

    Betr. neonskyltar skulle jag bli oerhört besviken om inte Mariebergsskogens neonskylt bevaras!
    Tyvärr bidrar inte kommunen med att försköna fasader på en av de
    finaste byggnaderna – Tingvallagymnasiet! Ett myller av skyltar av
    fulaste sort har där tillkommit på senare år. Efter påstötning har nu
    utlovats att man plockar ner den stora blå skylten på innergården.
    Inger Wallin

    • Thank you a lot for sharing this with all people you really recognize what you7;821&#re talking about! Bookmarked. Kindly also consult with my website =). We will have a hyperlink alternate contract among us

  9. Delar din uppfattning, både om Mariebergsskogens skylt och om Tingvallagymnasiets skyltar. Bra jobbat Inger! Det glädjer mig att vi är fler som värnar vår vackra stad.

  10. Erik Hermansson

    I somras uppmärksammade jag på facebookgruppen Bilder av Karlstad att tobaksbutiken på Rudsvägen 30 hade flyttat till fd posten på Norra Allén, utan att ta med sin gamla neonskylt. Ett par månader senare besökte jag på nytt min gamla hemstad, och fann att skylten var borta. Det var en vacker röd skylt, där den övre delen av bokstaven T var en gul rykande pipa. Jag såg skylten som en av Rudsvägens mest trivselhöjande detaljer. Är det någon som vet vart skylten tog vägen? Jag såg någonting på facebook om att den annonserades ut till försäljning.

Kommentera

